«των Στροφάδων εστίν» στη Λογοτεχνική Γωνία

Εκτύπωση

Κοινωνικός Διαμοιρασμός:

Το βραβευμένο με το βραβείο «Γ. Αθάνα» της Ακαδημίας Αθηνών βιβλίο «των Στροφάδων εστίν» (εκδόσεις «Περισπωμένη») του Χάρη Ιωσήφ, θα παρουσιαστεί στη Λογοτεχνική Γωνία (Φαρμακίδου και Γαληνού) την Παρασκευή 17 Μαρτίου στις 19:30.
Στην εκδήλωση που διοργανώνουν οι Εκδόσεις Περισπωμένη σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού και Επιστημών του Δήμου Λαρισαίων και το βιβλιοπωλείο Prosperus, για το βιβλίο θα μιλήσουν η δρ Κλασικής Φιλολογίας Φένια Αδαμίδη, ο δρ Συγκριτικής Γραμματολογίας Αλέξης Καλέσης και ο συγγραφέας, ο οποίος θα διαβάσει αποσπάσματα του έργου.
Θα συντονίσει ο Θανάσης Αραμπατζής, δημοσιογράφος.
Θα προλογίσει ο Θωμάς Ρετσιάνης, ιατρός.

Το βιβλίο
Ο συγγραφέας του κειμένου, το οποίο παρουσιάζεται εδώ αποκατεστημένο, ως αντιγραφή, είναι άγνωστος. Έργο ποιητικό με την ένδειξη «των Στροφάδων εστίν», ανακαλύφθηκε σε «τετράδιο» σε χώρο όπου βρισκόταν πιθανότατα η βιβλιοθήκη του κάστρου της Μονής Στροφάδων στο νησί Σταμφάνη, κατά τις πρόσφατες εργασίες αποκατάστασης του κτηρίου.
Είναι γραμμένο στα νέα ελληνικά, μάλλον από το δεύτερο μισό της δεκαετίας του '70 και μετά, με μαύρο μελάνι.

Ένα δεύτερο χέρι ενός, ας τον ονομάσουμε «σχολιαστή», σημειώνει με κόκκινο μελάνι τις ευθείες αναφορές σε κείμενα της αρχαίας, αλλά και της νέας γραμματείας, καθώς και σε ιερατικά κείμενα.
Ο σχολιαστής αυτός, όχι μόνο διακρίνει τα μέρη που δεν ανήκουν στον συγγραφέα, αλλά σημειώνει inter linea τις ακριβείς παραπομπές στους αυτούσιους στίχους που βρίσκουμε πλήρως ενταγμένους (πτωτικά και χρονικά) μέσα στο εκτενές αυτό ποιητικό κείμενο.
Ακολουθεί δηλαδή μια παλιά παράδοση των σχολιαστών των παλιών χειρογράφων να σημειώνουν απευθείας πάνω στο πρωτότυπο. [...]
«Κείμενο λυρικό αλλά σκληρό, κρυπτικό, υπαινικτικό, δυσκολοκατανόητο αλλά ευκολοδιάβαστο. Σκοτεινό αλλά σαγηνευτικό, ενίοτε παραληρηματικό, μεθυσμένο και μεθυστικό αφήνει χώρο για σκέψεις και συνειρμούς.
Και επειδή η συγκριτική λογοτεχνία είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα πτυχή της κριτικής τέχνης, θα προσθέσω ότι το κείμενο —παρά την ελληνοπρέπεια και τον κλασικισμό του— αφήνει γεύση συγχρόνων του σχεδόν ποιημάτων της beat generation, κυρίως του Allen Ginsberg (“ Howl”) και περισσότερο του Lawrence Ferlinghetti (“Wild Dreams of a New Beginning”).» Ζέττη Βαρδάκη, Δρ Φιλολογίας

Ο Χάρης Ιωσήφ
Ο Χάρης Ιωσήφ γεννήθηκε το 1972 στο Παρίσι. Έχει σπουδάσει στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, καθώς και στα Πανεπιστήμια Μάντσεστερ, Σικάγου και Οξφόρδης.
Ζει και εργάζεται στην Ελλάδα και στην Αγγλία.
Έχει εκδώσει τέσσερις ποιητικές συλλογές: Αὐγώνυμα (CapatianBook.gr, 2014), ἄγναφα ῥάκη (Σοκόλη, 2016), ἀπόστιχα σιωπῆς (Περισπωμένη, 2017), Τὸ νησὶ τῶν ἰδανικῶν Ἰουλίων (Σαιξπηρικόν, 2019).
Έχει δημοσιεύσει άρθρα, κριτικές και ποιήματά του σε ημερήσιες εφημερίδες, λογοτεχνικά περιοδικά και επιθεωρήσεις.