«Ιεροτελεστία της άνοιξης», μια μουσική πανδαισία, ένας ανυπέρβλητος επαγγελματισμός

Εκτύπωση

Κοινωνικός Διαμοιρασμός:

Κριτικό σημείωμα, Χρήστος Λενούτσος

Φωτογραφίες, Κώστας Μάντζιαρης

Το φεστιβάλ Μουσικότροπο παρουσιάζεται για τέταρτη φορά και έχει ήδη στο ενεργητικό του μια σειρά από εξαιρετικές συναυλίες, παραστάσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά, για εκπαιδευτικούς, καθώς και προγράμματα ειδικής αγωγής, πάντα σε σχέση με τη μουσική.

Το φεστιβάλ αρχίζει να εδραιώνεται και αυτό έχει διττή σημασία.

Αφενός μπαίνει στη συνείδηση του φιλόμουσου κοινού που έρχεται να παρακολουθήσει τις συναυλίες του, ενώ τα εκπαιδευτικά του προγράμματα έχουν μπει στον προγραμματισμό των ενδιαφερόμενων, αναμένοντας κάθε χρόνο τα καινούρια θέματα που θα προσεγγίσει.

Αφετέρου έχει προκαλέσει στον καλλιτεχνικό κόσμο το ενδιαφέρον και το όνομά του ηχεί εύηχα στη σκέψη ότι η Λάρισα θα είναι ένας ελκυστικός σταθμός στον καλλιτεχνικό τους προγραμματισμό. Και αυτό είναι φανερό από τους συντελεστές που λαμβάνουν μέρος. Ανήκουν στις κορυφαίες προσωπικότητες τις χώρας μας και της διεθνούς μουσικής σκηνής.

Μια τέτοια πρόσκληση δέχτηκε και το Βέλγικο σύνολο, που βρέθηκε πριν λίγες μέρες στην πόλη μας για να παρουσιάσει ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της μουσικής που ανήκουν στη σύγχρονη εποχή, την «Ιεροτελεστία της άνοιξης» του Iγκόρ Στραβίνσκι, ένα έργο που στιγμάτισε τη μετέπειτα μουσική δημιουργία.

Το έργο αυτό είναι ένα χορόδραμα για μπαλέτο και ορχήστρα. Στη Λάρισα, το συγκεκριμένο μουσικό σύνολο παρουσίασε μια μεταγραφή για 4 πιάνα (που ενσωματώθηκε το μέρος της ορχήστρας) και 2 κρουστά (τα οποία παρέμειναν αυθεντικά όπως τα έγραψε ο Στραβίνσκι). Το έργο, καθότι υπερβατικής δεξιοτεχνίας και δυσκολίας καθιστούσε απαραίτητη την παρουσία μαέστρου για να μπορέσει να συγχρονίσει τους έξι μουσικούς επί σκηνής.

Ο αρχικός προγραμματισμός ήταν να επισκεφτεί την πόλη μας ολόκληρο το σύνολο, δηλαδή και οι χορευτές. Αυτό όμως δεν ήταν δυνατό, καθώς η σκηνή της αίθουσας συναυλιών του ΔΩΛ δεν είναι αρκετά μεγάλη για να χωρέσει και τους μουσικούς, αλλά και τους χορευτές.

Μια τέτοια διοργάνωση είναι από πολλές απόψεις δύσκολη. Δεν είναι εύκολο να βρεθούν και μεταφερθούν τέσσερα πιάνα επί σκηνής, καθώς και η διανομή των κρουστών ήταν πολύ απαιτητική. Αποτέλεσμα ήταν να χρειαστεί πολύς χρόνος ώστε να καλυφθούν σωστά όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση της συναυλίας.

Οι εντυπώσεις από αυτή την επίσκεψη των Βέλγων (στο μουσικό σύνολο ανήκε και ο Έλληνας Αλέξανδρος Σαρακενίδης, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες νέους πιανίστες) ήταν εξαιρετικές ξεπερνώντας κάθε προσδοκία.

Μια μουσική πανδαισία, ένας ανυπέρβλητος επαγγελματισμός, ηχοχρώματα και δεξιοτεχνία που καθήλωναν, χαρακτήρισαν τη συναυλία. Ακολούθησαν ενθουσιώδη χειροκροτήματα και αντιδράσεις του κοινού που εξέφραζε το θαυμασμό του.

Η επίσκεψη των Βέλγων ωστόσο δε σταμάτησε εκεί. Εξέφρασαν την επιθυμία να γνωρίσουν το δυναμικό του ωδείου, όσο ήταν δυνατό μέσα στην ολιγοήμερη επίσκεψή τους, όπως και να ακούσουν μαθητές και σύνολα του ωδείου προκειμένου να εκτιμήσουν το αποτέλεσμα που παράγεται.
Αυτό συνέβη πράγματι την επόμενη μέρα και οι εντυπώσεις τους ήταν πλήρως θετικές. Ενθουσιάστηκαν από την ποιότητα των μαθητών, ενώ θαύμασαν το κτιριακό συγκρότημα του ωδείου.

Μια καινούρια γνωριμία για την πόλη μας ανοίγει νέους ορίζοντες για τους μαθητές μας και θα ακολουθήσει πρόσκληση από μέρους τους, προκειμένου οι μαθητές μας να βρεθούν στην καρδιά της Ευρώπης – γεγονός καθόλου αυτονόητο - να γνωρίσουν καινούρια πράγματα ώστε να προσδιορίσουν τον προσανατολισμό τους και ασφαλώς να έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν κορυφαίους μουσικούς που ίσως αποτελέσουν σταθμό στη σταδιοδρομία τους.

Το Μουσικότροπο στοχεύει πολύ ενεργά σε τέτοιες προοπτικές. Είναι σημαντικό να προκαλούμε συνεργασίες που γεφυρώνουν την πόλη μας με τον κόσμο. Να δίνουμε τη δυνατότητα στους νέους μας, αλλά και στους καλλιτέχνες της πόλης μας να συνεργάζονται αποκτώντας νέες δυνάμεις που οδηγούν σε δημιουργία και ανάταση του πολιτισμού!

200214 mousikotropo1

200214 mousikotropo2